98-21-66431060+

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بهبود فراسنجه‌­های کمی و کیفی اسپرم قوچ با استفاده از زرده های غنی شده

استفاده از زرده های غنی شده با منابع مختلف اسیدهای چرب

موجب بهبود فراسنجه‌­های کمی و کیفی اسپرم قوچ در ذخیره سازی به صورت مایع می شود.

دکتر رضا معصومی

عضو هیئت علمی گروه علوم دامی دانشگاه زنجان

 

هدف مطالعه حاضر که نتایج آن در شماره اخیر مجله Small Ruminant Research چاپ شده است، بررسی اثرات افزودن زرده تخم مرغ غنی شده با منابع مختلف چربی بر فراسنجه های اسپرم قوچ افشاری طی فرآیند سرد سازی و ذخیره منی به صورت مایع بود. چهار منبع اسید های چرب مختلف شامل: مکمل CLA، روغن زیتون، روغن کتان و روغن ماهی به جیره مرغ های تخم گذار اضافه گردید و به همراه جیره رایج مرغداری به 30 قطعه مرغ تخم گذار داده شد.

بهبود فراسنجه‌­های کمی و کیفی اسپرم قوچ با استفاده از زرده های غنی شده

زرده ها از سفیده جدا شده و ترکیب اسید های چرب آن ها توسط دستگاه GC اندازه گیری شد. سپس از زرده های حاصل در رقیق کننده اسپرم استفاده گردید. نمونه های اسپرم از 6 راس قوچ افشاری بالغ به وسیله واژن مصنوعی جمع آوری گردید. نمونه های جمع آوری شده ابتدا به صورت ماکروسکوپی و میکروسکوپی ارزیابی شدند، سپس مخلوط شده وبا رقیق کننده های معمولی و زرده غنی شده با CLA، روغن زبتون، روغن کتان و روغن ماهی، رقیق سازی شدند. پس از آن، نمونه های رقیق شده به داخل یخچال 4 درجه سانتی گراد منتقل شده و تا مدت120 ساعت نگهداری شدند. جنبایی کل، زنده مانی، سلامت و یکپارچگی غشای پلاسمایی و مورفولوژی اسپرم در زمانهای صفر،  96و120ساعت پس از ذخیره سازی ارزیابی گردید. به ترتیب بالاترین درصد جنبایی کل و زنده مانی در رقیق کننده های حاوی زرده  روغن کتان و روغن ماهی در زمان های صفر، 96 و120 ساعت مشاهده شد. همچنین بالاترین سطوح سلامت غشای پلاسمایی در تیمار گروه روغن کتان و روغن ماهی در زمان های صفر و 96 ساعت  و 120 ساعت مشاهده گردید. در ارزیابی مورفولوژی اسپرم ، رقیق کننده های حاوی زرده های امگا-3 (روغن کتان ،روغن ماهی و CLA دارای پایین ترین ناهنجاری در سر اسپرم   بوده و رقیق کننده های زرده روغن کتان، روغن ماهی و روغن زیتون پایین ترین سطوح ناهنجاری قطعه میانی و دم اسپرم را نشان دادند. به طور کلی نتایج مطالعه حاضر نشان داد که پروفایل اسید های چرب زرده تخم مرغ تحت تاثیر افزودن منابع چربی به جیره مرغ تخم گذار قرار گرفت. همچنین یافته های مطالعه حاضر نشان می­دهد که استفاده از زرده های غنی شده در رقیق کننده اسپرم قوچ، مدت زمانی را که اسپرم میتواند در حالت مایع نگهداری شود را با حفظ کیفیت اسپرم افزایش داده و موجب بهبود همه ویژگی های اسپرم قوچ گردید.

    

پروفایل اسید های چرب زرده های غنی شده با منابع مختلف اسید های چرب

جدول مقایسه جنبانی کل اسپرم رقیق ­شده با رقیق­ کننده شاهد و با رقیق کننده ­های حاوی زرده‌­های غنی‌­شده با منابع مختلف اسید­های چرب(%)

جدول مقایسه زنده­مانی اسپرم رقیق شده با رقیق کننده شاهد و با رقیق کننده ­های حاوی زرده­ های غنی­ شده با منابع مختلف اسید­های چرب (%)

جدول مقایسه سلامت غشای اسپرم رقیق شده با رقیق کننده شاهد و رقیق کننده های حاوی زرده های غنی شده با منابع مختلف اسید های چرب (%)

جدول مقایسه ناهنجاری سر اسپرم رقیق شده با رقیق کننده رقیق کننده های حاوی زرده های غنی شده با منابع مختلف اسید های چرب (%)

جدول مقایسه ناهنجاری قطعه­ میانی و دم اسپرم رقیق شده با رقیق کننده شاهد و رقیق کننده های حاوی زرده های غنی شده با منابع مختلف اسیدهای چرب (%)

قدردانی نویسندگان، از حمایت های بی دریغ شرکت گلبار نوید بهار در انجام پژوهش حاضر قدردانی می‌نمایند.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن