98-21-66431060+

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
پنج سوال رایج در مورد کاربرد کولین کلراید

پنج سوال رایج در مورد کاربرد کولین کلراید

 

۱) آیا کولین یک ویتامین است؟

کولین در تغدیه طیور عاملی ضروری است، چرا که طیور نمی توانند این کمبود را از طریق سنتز درون بدن تامین کنند، پرندگان می‌بایست مقدار کافی کولین از خوراکشان دریافت کنند تا کل احتیاجاتشان برای این ویتامین تامین گردد. تامین کولین می تواند از طریق مکمل های کولین یا کولین طبیعی حاصل از اجزا خوراک مثل غلات و سویا باشد.

۲) چه مقدار کولین برای طیور نیاز است؟

مرغان گوشتی حداقل ۱.۲ گرم در کیلوگرم به کولین نیاز دارند واین رقم به ۲ گرم در کیلوگرم در رشد بالاتر افزایش می یابد. در مورد مرغان تخمگدار ۱.۱ گرم در کیلوگرم خوراک نیاز است، البته مرغان تخمگذار قهوه ای به مقدار بیشتری از کولین نیازمندند چرا که تمایل به تولید تخم مرغهای درشت‌تری دارند.

این مقدار کل نیاز گله است که از منابع مختلف طبیعی یا سنتتیک تامین می شود و در این محاسبه بتائین یا دهنده های متین محاسبه نشده اند.

۳) چرا کولین در جیره های مبتنی بر گندم کمتر نیاز است؟

ذرت و کنجاله سویا حاوی به ترتیب ۶۲۰ و ۲۷۹۴ میلی گرم در کیلوگرم کولین هستند. گندم دارای ۱۰۹۲ میلی گرم در کیلوگرم کولین است. یک جیره متعادل از ذرت و سویا حدود ۱۰۴۰میلی‌گرم در کیلوگرم و یک جیره مبتنی بر سویا و گندم ۱۴۰۸میلی‌گرم  در کیلوگرم کولین از غلات و سویا تامین می کنند. از این روست که جیره های مبتنی بر ذرت و سویا قطعا نیاز به کولین دارند اما جیره های مبتنی بر سویا و گندم به سختی می توان پذیرفت که کمبود دارند خصوصا اگر بدانیم که جیره دارای گندم از نظر بتائین غنی است.

اگر به عنوان پروتئین از دی دی جی اس که حاصل از فرآیند تولید سوخت پاک از ذرت است یا گلوتن ذرت استفاده می کنید که این امر مصرف سویا در جیره را کاهش می دهد توجه کنید که نیاز به کولین کلراید افزایش می یابد.

۴) آیا بتائین یا متیونین می توانند جایگزین کولین شوند؟

متیونین یک عامل دهنده متیل است و کاری شبیه کولین و بتائین انجام می‌دهد، اما استفاده از متیونین به عنوان یک جایگزین کولین انتخاب گرانی است. در مقابل بتائین می‌‌‌‌‌تواند کم هزینه‌تر باشد هر کیلوگرم از بتائین قادر به جایگزینی ۱.۵۷ گرم کولین کلراید است. در طی متابولیسم کولین به بتائین تبدیل می شود اما بتائین  نمی‌تواند به کولین تبدیل شود اما می تواند نیاز به متیونین را کاهش دهد و به همین دلیل متیونین جایگزین مناسبی برای کولین نیست این باعث می‌شود که یک سوم گروه متیل با کولین برابر و همسنگ باشد.

۵) راهکار عملی تامین کولین از طریق مکمل به جیره طیور چیست؟

روش اول سطح بالایی از مکمل کولین در همه جیره ها در نظر بگیریم  یعنی یک گرم کولین در همه جیره های گوشتی و نیم گرم کولین در همه جیره های تخمگذار اضافه گردد. این امر فارغ از توجه به منابع طبیعی جیره در غلات و سویا صورت گیرد.

روش دوم با توجه به فرمولاسیون میزان نیاز جیره محاسبه و در صورت کمبود به صورت دستی به جیره اضافه شود.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن