98-21-66431060+

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

نشست تخصصی شرکت گلبار نوید بهار در حاشیه هشتمین رویداد فیداکسپو ( آبان 1402) با سخنرانی آقای دکتر علی اسدی الموتی

شرکت گلبار نوید بهار، به عنوان تولید کننده تخصصی افزودنی های پوشش دار میکروگرانوله در صنعت دامپروری ایران افتخار دارد تا در راستای رسالت علمی شرکت سالانه حامی چندین تحقیق کاربردی توسط متخصصین نامدار از بهترین مراکز دانشگاهی دام و طیور کشور باشد و بابرگزاری سمینارهای و دوره های علمی تمام تلاش خود را در جهت افزایش سطح دانش فعالان این حوزه صورت دهد.

در راستای این هدف و در قالب نشست های تخصصی همایش فید اکسپو 1402،  سمیناری علمی برای ارائه جدید ترین یافته ها در زمینه پرورش گاو شیری در دوره انتقال با عنوان ” مزایای استفاده از افزودنی ها برای بهبود سوخت و ساز چربی در گاوهای انتقالی” برگزار گردید.

این سمینار که با سخنرانی جناب آقای دکتر علی اسدی الموتی (عضو هیات علمی دانشگاه تهران) برگزار گردید  با مقدمه و صحبت های جناب آقای دکتر فرهاد وفایی به عنوان مدیر توسعه بازار و مارکتینگ محصولات شروع و در ادامه با معرفی گروه محصولات تولیدی و اعلام دستیابی به دانش فنی محصولات انکپسوله برای نخستین بار در صنعت خوراک دام کشور ادامه پیدا کرد. ایشان با اشاره به زحمات فراوانی که برای بومی سازی تکنولوژی این محصولات در داخل کشور و توسط شرکت گلبار نوبد بهار صورت گرفته اطمینان دادند که محصولات با بالاترین کیفیت و پشتیبانی کامل توسط تیم تخصصی تحقیق و توسعه و با هدف کمک به صنعت داپروری کشور ارائه می گردد. همچنین ایشان با تشکر از مدیر عامل محترم شرکت، جناب آقای مهندس آرش ابن علیان برای معرفی این محصولات به صنعت دام و طیور ایران، خاطر نشان کردند که این ابتدای مسیری است که شروع نموده ایم و محصولات زیادی در آینده با استفاده از این تکنولوژی در داخل کشور تولید خواهد شد که نیاز به واردات محصولات مشابه را مرتفع خواهد کرد.

در ادامه دکتر اسدی الموتی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در مورد ضرورت استفاده از افزودنی های پوشش دار  در گاوهای دوره انتقال که بی شک مهمترین دوره پرورش گاو شیری است پرداختند. در این دوره گاوها دچار چالش بزرگی به نام بالانس منفی انرژی (NEB) هستند که باعث تغییرات وسیعی در متابولیسم دام به خصوص  متابولیسم چربی در بدن دام می گردد.  اهمیت اقتصادی دوره انتقال و اثراتی که در طول دوره شیردهی گاو شیری دارد شرایط را برای استفاده هرچه بیشتر از افزودنی های مهم و با ارزش اقتصادی بالا فراهم می کند. ترکیبانی مانند کولین پوشش دار، میتونین پوشش دار و نیاسین پوشش دار از جمله افزودنی های مهم در دوره اتقال هستند. این ترکیبات با اثر مستقیم بر متابولیسم چربی منجر به کاهش اثرات تنش بالانس منفی انرژی در گاو می گردد.

دکتر اسدی الموتی در ابتدا به تشریح سوخت و ساز درون سلولی و اهمیت ترکیبات متیله و نیاز بالای سلول به آنها پرداختند که علت آن را به تولید بالای شیر و تخریب وسیع متیونین، کولین و بتائین در شکمبه نسبت می دهند. از این رو نیاز گاو شیری به ترکیبات میتیله نظیر کولین افزایش می یابد که باید به نحوی در اختیار دام قرار بگیرد که از تخریب شکمبه ای محافظت گردد. از نظر ایشان کولین یکی از مهمترین ترکیبات متیله است که می تواند در زمان بحرانی بر منابولیسم گاو موثر باشد. کولین همچنین با اثر بر سطح لیپولیز و برداشت چربی از خون، ابتلا به بیماری های متابولیک را کاهش می دهد.

طبق بررسی های صورت گرفاته توسط ایشان بر روی مطالعات متا آنالیز  معتبر، مصرف کولین منجر به افزایش مصرف خوراک در گاوهای انتقالی پیش و پس از زایش شده است. همچنین استفاده از کولین منجر به افزایش تولید شیر در گاوها می گردد که در مطالعات زیادی اثبات شده است. نشانگر های سلامت نیز بیان میدارند که وضعیت سلامت گاو های مصرف کننده افزودنی های پوشش دارد در دوره انتقال بهبود یافته است.

اسلایدهای پایانی ارائه ایشان با استناد به آزمایش مزرعه ای محصول کولین پوشش دار تولید شده در شرکت گلبار نوید بهار نتایج آن را تشریح و مطابق انتظار نشان داده است که سطح تولید شیر و مصرف خوراک در گاوهای دوره انتقالی که از محصول کولی گل استفاده نموده اند بهبود پیدا کرده است.

در پایان این نشست تخصصی که با حضور چهره های شاخص صنعت دام کشور همراه بود ضمن تهیه عکس یادگاری این نشست در زمان پذیرایی کاتالوگ، اطلاعات لازم و راه های ارتباطی با تیم تحقیق و توسعه و فروش در اختیار مخاطبان محترم قرار گرفت و با بدرقه میهمانان گرامی این نشست پایان یافت.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن