98-21-66431060+

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

ارائه آقای دکتر علی اسدی الموتی با عنوان: ((مزایای استفاده از افزودنی های خوراک برای بهبود سوخت و ساز چربی در گاوهای انتقالی)) – فیداکسپو 1402

شرکت گلبار نوید بهار (GNB) ؛ سومین فرزند خانواده گلبار است  که از سال 1388 در زمینه افزودنی های خوراک دام و طیور در حال فعالیت می باشد. ما بر این باوریم که محیط زیست ؛ مهمترین چالش بشر در قرن 21ام  می باشد. بر اساس عهدی که با مشتریان و مخاطبان خودمان داشته ایم همواره به دنبال راه حل های خلاقانه بوده ایم هدف ما طراحی روشهای نوین و کاربردی در بهبود تغذیه و محیط دام و مقابله با چالش های آینده است که بر پایه تلاش مستمر خلاق و احترام به محیط زیست بنا نهاده شده است.

ما عمیقا معتقدیم برای کیفیت پایانی وجود ندارد و از اینروست که با تولید و توزیع محصولات جدید به دنبال بهتر و بهتر شدن هستیم. همکاران ما در شرکت همه از فارغ التحصیلان و متخصصین مجرب بوده که با همراهی آنها توانسته ایم به اعداف خود دست یابیم.

شرکت گلبار نوید بهار اینک به عنوان اولین و تنها تولید کننده تخصصی افزودنی های پوشش دار میکروگرانوله در صنعت دامپروری ایران افتخار دارد تا در راستای رسالت علمی شرکت سالانه حامی چندین تحقیق کاربردی توسط متخصصین نامدار از بهترین مراکز دانشگاهی دام و طیور کشور باشد و بابرگزاری سمنارهای و دوره های علمی تمام تلاش خود را در جهت افزایش سطح دانش فعالان این حوزه صورت دهد.

در حاشیه فید اکسپو 1402 سمیناری علمی برای ارائه جدید ترین یافته ها در زمینه پرورش گاو شیری در دوره انتقال با عنوان ” مزایای استفاده از افزودنی ها برای بهبود سوخت و ساز چربی در گاوهای انتقالی” برگزار گردید. سخران این سمینار جناب آقای دکتر علی اسدی الموتی بودند. در ابتدا جناب آقای دکتر فرهاد وفایی به عنوان میدر توسعه بازار و مارکتینگ محصولات اقدامات انجام شده برای دستیابی به دانش فنی محصول را شرح داده و محصولات را معرفی نمودند.

ایشان با اشاره به زحمات فراوانی که برای بومی سازی تکنولوژی این محصولات در داخل کشور و توسط شرکت گلبار نوبد لهار صورت گرفته اطمینان دادند که محصولات با بالاترین کیفیت و پشتیبانی کامل توسط شرکت ارائه می گردد. همچنین ایشان با تشکر از مدیر عامل محترم شرکت، جناب آقای مهندس آرش ابن علیان برای معرفی این محصولات به صنعت دام و طیور ایران، خاطر نشان کردند که این ابتدای مسیری است که شروع نموده ایم و محصولات زیادی در آینده با استفاده از این تکنولوژی در داخل کشور تولید خواهد شد که نیاز به واردات محصولات مشابه را مرتفع خواهد کرد.

در ادامه دکتر اسدی الموتی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در مورد ضرورت استفاده از افزودنی های پوشش دار  در گاوهای دوره انتقال که بی شک مهمترین دوره پرورش گاو شیری است پرداختند. در این دوره گاوها دچار چالش بزرگی به نام بالانس منفی انرژی (NEB) هستند که باعث تغییرات وسیعی در متابولیسم دام به خصوص  متابولیسم چربی در بدن دام می گردد.

اهمیت اقتصادی دوره انتقال و اثراتی که در طول دوره شیردهی گاو شیری دارد شرایط را برای استفاده هرچه بیشتر از افزودنی های مهم و با ارزش اقتصادی بالا فراهم می کند. ترکیبانی مانند کولین پوشش دار، میتونین پوشش دار و نیاسین پوشش دار از جمله افزودنی های مهم در دوره اتقال هستند. این ترکیبات با اثر مستقیم بر متابولیسم چربی منجر به کاهش اثرات تنش بالانس منفی انرژی در گاو می گردد.

دکتر اسدی الموتی در ابتدا به تشریح سوخت و ساز درون سلولی و اهمیت ترکیبات متیله و نیاز بالای سلول به آنها پرداختند که علت آن را به تولید بالای شیر و تخریب وسیع متیونین، کولین و بتائین در شکمبه نسبت می دهند. از این رو نیاز گاو شیری به ترکیبات میتیله نظیر کولین افزایش می یابد که باید به نحوی در اختیار دام قرار بگیرد که از تخریب شکمبه ای محافظت گردد. از نظر ایشان کولین یکی از مهمترین ترکیبات متیله است که می تواند در زمان بحرانی بر منابولیسم گاو موثر باشد. کولین همچنین با اثر بر سطح لیپولیز و برداشت چربی از خون، ابتلا به بیماری های متابولیک را کاهش می دهد.

طبق بررسی های صورت گرفاته توسط ایشان بر روی مطالعات متا آنالیز  معتبر، مصرف کولین منجر به افزایش مصرف خوراک در گاوهای انتقالی پیش و پس از زایش شده است. همچنین استفاده از کولین منجر به افزایش تولید شیر در گاوها می گردد که در مطالعات زیادی اثبات شده است. نشانگر های سلامت نیز بیان میدارند که وضعیت سلامت گاو های مصرف کننده افزودنی های پوشش دارد در دوره انتقال بهبود یافته است.

در پایان ایشان همچنین با استناد به آزمایش مزرعه ای محصول کولین پوشش دار تولید شده در شرکت گلبار نوید بهار نتایج آن را تشریح کرده و نشان دادند که سطح تولید تولید شیر و مصرف خوراک در گاوهای دوره انتقالی که از محصول کولی گل استفاده نموده اند بهبود پیدا کرده است.

 

 

GNB-Feedexpo    : لینک دانلود فایل ارائه شده در نشست تخصصی با سخنرانی جناب آقای دکتر علی اسدی الموتی

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن